Ένα κύμα νεών καταστημάτων luggage storage ανοίγει στην Πλατεία Σαρόκο και σε άλλα σημεία στην πόλη της Κέρκυρας. Το google δίνει μέχρι στιγμής 17 σημεία, σίγουρα άλλα 5 είναι σε διαδικασία ανοίγματος και πολλές άλλες επιχειρήσεις λειτουργούν παράλληλα ως χώροι φύλαξης βαλιτσών.
Πώς λειτουργεί ο Ανταγωνισμός
Η θεωρία της Στρατηγικής του Κόκκινου Ωκεανού λέει ότι οι επιχειρήσεις από μια δεδομένη αγορά προσπαθούν να κατακτήσουν όσο μεγαλύτερο μερίδιο μπορούν. Καθώς οι παίχτες της αγοράς αυξάνονται σε μια αγορά τα κέρδη και τα περιθώρια ανάπτυξης μειώνονται. Οι επιχειρήσεις αρχίζουν να χτυπιόνται και η αγορά μετατρέπεται σε έναν αιματοβαμμένο ωκεανό. Χαμένοι από αυτή τη στρατηγική είναι όλοι οι παίχτες, καθώς τα κέρδη τείνουν να μηδενίζονται.
Όταν οι πρώτοι επιχειρηματίες μπήκαν στην αγορά της φύλαξης κατάφεραν να καλύψουν μια ανάγκη για την αγορά των τουριστών. Η στρατηγική αυτή ήταν επιτυχημένη, καθώς μέχρι πριν 2- 3 χρόνια δεν υπήρχε κάτι οργανωμένο να καλύψει τη συγκεκριμένη ανάγκη. Έτσι οι «πρωτοπόροι» της φύλαξης κατάφεραν να παρέχουν μια υπηρεσία που έγινε δημοφιλής και δημιούργησε κέρδη. Τα κέρδη αποτελούν πόλο έλξης για «επίδοξους» επενδυτές και αποφασίζουν να εισέλθουν στην αγορά κλέβοντας ένα μερίδιο από τις πρωτοπόρες επιχειρήσεις.
Η υπερπροσφορά της υπηρεσίας φύλαξης, πλέον θα δημιουργήσει την ανάγκη ενός παιχνιδιού τιμής στην προσπάθεια ο κάθε παίχτης να κλέψει όσο το δυνατό μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς. Σύντομα, ελλείψει επιχειρηματικού σχεδίου, οι επιχειρήσεις αυτές θα φτάσουν να πουλάνε στο κόστος ή και κάτω από αυτό. Τελικά πολλοί παίχτες θα αναγκαστούν να αποσυρθούν από την πρώτη κιόλας χρονιά, απογοητευμένοι, διότι η επιχειρηματική τους ιδέα δεν πέτυχε. Δυστυχώς όμως η ιδέα είναι καταδικασμένη εκ προοιμίου.
Διαφοροποίηση
Μόνο οι επιχειρήσεις που θα καταφέρουν να διαφοροποιηθούν θα μπορέσουν να επιβιώσουν. Φυσικά και οι επιχειρηματίες που θα έχουν τα κεφάλαια να περιμένουν η αγορά να ρυθμιστεί από μόνη της.
Όσοι μπορέσουν να παρέχουν υπηρεσίες διαφορετικές, που να τις βοηθήσουν να ξεχωρίσουν από τον ανταγωνισμό, αυτές είναι που θα μπορέσουν να αποκομίσουν μεγαλύτερο ποσοστό της αγοράς. Η διαδικασία αυτή απαιτεί δημιουργική σκέψη και καινοτομία. Θέλει ο επιχειρηματίας να διακρίνεται από διορατικότητα και ικανότητα να δημιουργήσει επιπλέον ανάγκες για τους πελάτες του.
Μόλις η ανάγκηγια επιβίωση θα διεγείρει τα πρωτόγονα ένστικτα των ανθρώπων που έχουν μπει σε αυτή την αγορά, αξίζει να παρακολουθήσουμε με ενδιαφέρον ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις των επιχειρήσεων φύλαξης βαλιτσών.
Αντίστοιχες Κορεσμένες Αγορές
Αντίστοιχες αγορές υπάρχουν και έχουν υπάρξει και στο παρελθόν αφού η ανάγκη για να χωρέσουμε και εμείς στο βάζο με το μέλι είναι διαχρονική. Ενδεικτικές αντίστοιχες αγορές που βρίσκονται σε κορεσμό είναι οι καφετέριες, τα Airbnb, τα Βανάκια, τα rent a car, τα frozen yogurt (παλιότερα) και άλλα.
Ο κόσμος ψάχνει εύκολους τρόπους να καρπωθεί τα κέρδη που βλέπει ότι έχει βγάλει ο διπλανός του. Ωστόσο, καθώς ο ανταγωνισμός αυξάνεται, απαιτούνται πολλές δεξιότητες για να διοικήσεις μια τέτοια επιχείρηση και να την κάνεις κερδοφόρα. Δυστυχώς, κάποιος που ξέρει να κάνει καλό καφέ δεν είναι και απαραίτητα καλός επιχειρηματίας και καλό θα ήταν να συμβουλεύεται πρώτα ειδικούς ή ανθρώπους της αγοράς προτού παίξει all-in σε μια ιδέα που δεν έχει τίποτα το καινοτόμο. Εξάλλου σε μια εποχή έλλειψης προσωπικού είναι οικονομικά πιο κερδοφόρο να είσαι ένας καλός υπάλληλος, παρά ένας μικρός επιχειρηματίας.
Ηθική
Το φαινόμενο luggage έχει και την κοινωνική του διάσταση. Ερωτήματα όπως το πόσο ηθικό είναι να ανοίξεις ένα ίδιο κατάστημα δύο πόρτες δίπλα από κάποιον που βιοπορίζεται από αυτή τη δουλειά ανακύπτουν. Η σύγχρονη επιχειρηματικότητα απαιτεί να λειτουργούμε με κοινωνική ευαισθησία και σεβασμό στο περιβάλλον. Έτσι σε μια μικρή κοινωνία όπως αυτή του νησιού της Κέρκυρας είναι ευθύνη όλων μας να προστατεύσουμε και τον διπλανό μας και να προάγουμε μια επιχειρηματικότητα που αφήνει θετικό αποτύπωμα. Το να προσπαθούμε να καρπωθούμε το κέρδος του διπλανού δεν είναι ούτε ηθικό, ούτε και επιχειρηματικά σωστό.
Γεράσιμος Ε. Φωτεινάτος Σύμβουλος Επιχειρήσεων